Direktlänk till inlägg 10 maj 2016

När allting kraschade, del 2

Av Anna J - 10 maj 2016 20:39

Länge sen jag bloggade. Kan bara skylla på våren och massor av aktiviteter som ska hinnas med mellan skolloven och diverse ledigheter.


H:s och mina gräl blev allt synligare för barnen. Det började komma post från inkassoföretag. H blev urförbannad på mig en dag när jag tog upp att vi borde köpa nya utemöbler. Vi har inte råd med några stora utgifter fick jag höra. Jag vet ju vad vi tjänar, men ok vi hade ju köpt resa till sommaren….trodde jag. Fick långt senare veta att han aldrig betalt resan. Kuvert från kronofogden dök också upp. H menade att han glömt betala och att påminnelserna aldrig kommit fram till oss. Posten är ju inte vad den har varit. Tidigare har inbjudningar och annan post som vi vet skickats, aldrig kommit fram. Jag godtog hans ursäkter. Men klart obehagligt när vi inte ens kunde ha middag för våra vänner pga ekonomiska skäl. Nu hade vi det i alla fall. Vi satsade på att göra den billigaste men ändå snofsigaste middag som går med hjälp av billiga ingredienser. H tog över veckohandlingen. Han älskade helt plötsligt Lidl och extrapriser.


Ständiga gräl, oftast om pengar präglade vår vakna tid, när H inte stirrade ner i sin telefon, förvisso, tills en dag då hans mobil ringde och jag svarade. Var en man som sökte H och som den mest naturliga fråga i världen undrade jag varifrån han ringde. H stod nämligen i duschen. Han svarade XX (ett internationellt spelbolag). Nej tack, jag tror inte H är intresserad. Jag vill inte sälja svarar mannen i telefonen. H tar luren och jag hör hur de samtalar, låter som en undersökning. Pratar om vanor, spelvanor. Jag tänker inte mer på det när H försvinner in i arbetsrummet. När han är åter undrar jag hur det kommer sig att XX ringer honom och inte vill sälja. Vad pratade ni om? Lät som kundundersökning… Kan fortfarande se H:s blick framför mig, begrundande, avvaktande. Han tar sats – du, vi behöver nog prata, men inte idag.


Det gick flera dagar. H fortsatte stirra ner i sin mobil, men inte hela tiden. Han fortsatte vara i sin egna värld, men den världen verkade lite annorlunda mot tidigare. Han var mer reflekterande, drog sig in i sig själv. Till slut bad han att få tala med mig. Och han bad mig ta ledigt från jobbet för att vi skulle kunna tala ostört. Då blev jag verkligen orolig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna J - 7 juni 2016 17:13

Sonen fyllde år och som vanligt  fick han en slant av mormor och morfar. Han sparade till nya skridskor. När jag förde över pengarna till hans konto noterade jag till min förvåning att det stod på noll. Tänkte att detta kan inte vara möjligt. Något m...

Av Anna J - 22 maj 2016 12:53

Vårt förhållande var minst sagt trasigt. Hur skulle jag kunna lita på honom igen? Vi kom överens om att han måste gå i terapi och ta sig an sitt missbruksproblem. Vi fixade det ekonomiska tack vare stöttande familj, men nu måste han också fixas. Vi b...

Av Anna J - 15 maj 2016 11:43

Jag insåg snabbt att vi behövde professionell hjälp för att styra upp vår fullständigt sargade ekonomi. Vilka känslostormar jag gick igenom. Bara att ta in att vi de facto var skuldsatta upp över öronen. Jag, som haft bra ekonomi. Tack gode gud för m...

Av Anna J - 12 maj 2016 21:22

Det gör fortfarande ont. Sveket, sorgen. Kommer ihåg hur arg jag var. När H och jag satt oss för att prata kom det fram att spelbolaget som ringde hade ställt en del frågor kring hans spelande, spelmönster, vilka spel han spelade på. Frågorna hade de...

Av Anna J - 29 mars 2016 15:53

Tvåbarnsmamma med framgångsrik karriär som ekonom, villa i Stockholmsförort och gift sedan 10 år. Sedan ramlade allt ihop.   Min exman, H, och jag träffades, som så många, under studietiden. Vi var bägge i slutet av våra studier och  det var en r...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards